Ofte stilte spørsmål
Dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt i listen under kan du prøve å søke etter informasjon via søkefeltet. Du finner også forklaringer og guider sortert alfabetisk her.
-
Når får jeg svar på søknaden min?
Ventetiden kan endre seg mens søknaden din er til behandling. Ventetiden vi oppgir forteller deg hva ventetiden er for de søknadene vi fatter vedtak i nå. Ventetiden du finner på våre nettsider regnes fra du har levert dokumentene til søknaden hos politiet i Norge eller på søknadssenter/ambassade i utlandet. Her kan du lese hva som kan gjøre at ventetiden forandrer seg og hvordan du kan holde deg oppdatert.
Der finner du også informasjon om når ventetiden regnes fra, og om ventetiden kan endres etter at du har levert søknaden din.
-
Kan jeg be om prioritet?
Det er svært få søknader som kan bli prioritert. For å be om prioritet må du sende oss
- detaljert forklaring
- dokumentasjon, for eksempel legeattest
Du kan ikke be om prioritet via telefon, chat eller e-post.
Her kan du velge det alternativet som beskriver din situasjon og få mer informasjon om prioritering.
-
Jeg trenger time hos politiet eller SUA for å levere søknad, registrere meg eller bestille oppholdskort, men politiet har ikke noen ledige timer. Hva gjør jeg?
UDI kan ikke gi timer for oppmøte eller svare på spørsmål om timebestilling. Her finner du informasjon om timebestilling.
-
Jeg har ikke gyldig oppholdskort, men trenger å reise. Hva gjør jeg?
Du må ha gyldige oppholdskort hvis du er borger av et land utenfor EU/EØS/Schengen og skal reise ut og inn av Norge.
Hvis du mangler gyldig pass/utlendingspass/reisebevis eller gyldig oppholdskort, bør du ikke reise ut av Norge. Da kan du få problemer på flyplassen, når du prøver å reise inn i et annet land, eller når du prøver å reise tilbake til Norge.
Du bør heller ikke bestille reiser til utlandet før du har både gyldig reisedokument og gyldig oppholdskort.
UDI kan ikke svare på spørsmål om hvordan grensekontrollen praktiseres i Norge eller i andre land. Vi kan heller ikke gi deg bekreftelser som kan brukes for å reise, og som flyselskaper eller andre lands myndigheter med sikkerhet vil godta. Alle reiser uten gyldig oppholdskort vil derfor være på egen risiko.
Har du en søknad til behandling hos UDI kan søknaden din dessverre ikke gå foran i køen selv om du har planlagt og betalt for en reise.
-
Hvordan kan jeg laste opp dokumenter til saken min?
Du kan laste opp dokumenter til saken din her. Husk at du ikke kan laste opp dokumentene før du har vært hos politiet eller på VFS søknadssenter/ambassade med mindre du har fått beskjed fra politiet om å laste opp dokumentene dine.
-
Jeg har registrert en søknad på udi.no, men ønsker å møte opp et annet sted enn det jeg valgte da jeg registrerte søknaden. Kan jeg endre oppmøtested?
Det er dessverre ikke mulig å endre oppmøtested etter at du har levert søknaden. Du kan lese mer i vår artikkel om timebestilling og oppmøte.
-
Jeg bor i Norge og har fått et barn som er utenlandsk statsborger. Hva må jeg gjøre nå?
Hva du skal gjøre kommer an på hvilken situasjon du er i. Bruke vår guide for oppholdstillatelse for barn som er født i Norge for å finne ut hva som gjelder for din situasjon.
-
Korleis får ein EU/EØS-borgar eit D-nummer eller eit fødselsnummer?
Statsborgarar av eit EU/EØS-land må sjølv kontakte Skatteetaten for å få tildelt eit D-nummer eller fødselsnummer.
Statsborgarar av eit EU/EØS-land får fødselsnummer frå Skatteetaten ved å melde flytting til Noreg etter at dei har registrert seg. Du må melde flytting til Skatteetaten (eksternt nettsted, åpnes i nytt vindu)
Eit fødselsnummer er eit permanent identitetsnummer (eksternt nettsted, åpnes i nytt vindu)
Viss ein EU/EØS-borgar vil byrje å arbeide før han/ho har registrert seg, må han/ho søkje om skattekort hos Skatteetaten (eksternt nettsted, åpnes i nytt vindu).
Skatteetaten kan då gi deg eit D-nummer (eksternt nettsted, åpnes i nytt vindu) som er eit mellombels identitetsnummer.
-
Mitt fødselsnummer/d-nummer stemmer ikke med fødselsdatoen min – hva gjør jeg?
Når Skatteetaten tildeler identitetsnummer (fødselsnummer og d-nummer), er det noen fødselsdatoer som ikke har flere ledige numre. Da tildeler Skatteetaten identitetsnummer basert på registreringsdato.
Det er Skatteetaten som tildeler fødselsnummer og d-nummer. (eksternt nettsted)
UDI kan ikke endre fødselsnummer eller d-nummer. Når du får et identitetsnummer som er basert på registreringsdato beholder du korrekt fødselsdato i våre systemer og i Folkeregisteret. Det betyr at du ikke trenger å kontakte UDI for å rette opp fødselsdatoen din.
Du kan logge inn og se dine opplysninger i Folkeregisteret (eksternt nettsted), og du kan endre hvis noe er feil.