Innlogging
Generelle spørsmål og svar om innlogging
-
Hvor logger jeg på Min side?
Velg "Logg inn på Min side" på udi.no for å logge på Min side.
-
Jeg får ikke logget inn på Min side. Hva gjør jeg?
Det kan være ulike grunner til at du ikke får logget inn.
Under ligger veiledning for innlogging med ID-porten og veiledning for innlogging med e-post og passord.
-
Kan jeg logge inn på Min side med Min ID?
Nei. Du må logge inn med enten ID-porten eller e-post og passord. Det er kun personer med BankID, Commfides eller Buypass (norsk e-ID) som kan logge inn på Min side via ID-porten. Dette er fordi UDI krever et høyere sikkerhetsnivå (nivå 4) for innlogging med ID-porten, enn hva MinID har (nivå 3). Det gjør vi for å sikre dine personlige data best mulig.
-
Hva er forskjellen på innlogging med ID-porten og e-post?
Innlogging via ID-porten gir flere fordeler:
- Høyere sikkerhet for at ingen andre kan få tilgang til dine opplysninger
- Tilgang til alle tjenestene på Min side
- Ikke behov for å huske e-post og passord du har brukt hos UDI
Tjenester som kun er tilgjengelige hvis du logger inn med ID-porten:
- Se kontaktinformasjon vi har registrert på deg
- Se informasjon om ditt opphold i Norge og om du har rett til å arbeide.
- Laste ned PDF med en bekreftelse på at du har lovlig opphold og rett til å arbeide
- Fremtidige tjenester som kan forenkle søknadsprosessen for deg
Vi anbefaler derfor at alle som kan benytte seg av innlogging med ID-porten, gjør dette. Unntaket kan være dersom du skal søke på vegne av en annen person.
-
Kan jeg flytte søknader mellom brukerkontoer?
Nei, det er ikke mulig å flytte innhold fra en brukerkonto til en annen.
Innlogging med ID-porten er en ny brukerkonto på samme måte som dersom du har ulike brukerkontoer med ulike e-postadresser.
-
Må jeg logge ut, eller blir jeg automatisk logget ut fra Min side?
Du logges ikke automatisk ut før det har gått en viss tid. Det er derfor veldig viktig at du logger ut via "logg ut"-knappen når du er ferdig. Dette er spesielt viktig dersom du er logget på en delt PC som flere enn deg bruker. Dette er for å unngå at din personlige informasjon blir tilgjengelig for uvedkommende.
Spørsmål og svar om innlogging med ID-porten
-
Hvem kan bruke ID-porten, og hvordan logger jeg på ved hjelp av den?
For å bruke ID-porten til å logge inn på Min side hos UDI, må du enten ha BankID, Buypass eller Commfides (norsk elektronisk ID). Du kan ikke logge inn med MinID. Dette er fordi UDI krever et høyere sikkerhetsnivå (nivå 4) for innlogging med ID-porten, enn hva MinID har (nivå 3). Det gjør vi for å sikre dine personlige data best mulig.
Du finner informasjon om hvordan du skaffer deg elektronisk ID her (eksternt nettsted).
For hjelp til innlogging med ID-porten, kan du lese mer på Digitaliseringsdirektoratets (Digdirs) sider (eksternt nettsted).
-
Jeg har problemer med å logge inn med ID-porten. Hva gjør jeg?
UDI kan ikke hjelpe deg med problemer relatert til ID-porten. Det er Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) som har ansvaret for denne løsningen. Du kan ta kontakt med Digdir her (eksternt nettsted).
-
Må jeg bruke ID-porten for å logge på Min side?
Nei. Du kan logge på Min side enten med ID-porten eller med e-postadresse og passord.
Innlogging med ID-porten gir flere fordeler, og vi anbefaler derfor at alle som kan bruke ID-porten, gjør dette. Unntaket kan være dersom du skal søke på vegne av en annen person.
-
Hva er fordelene med å bruke ID-porten?
Innlogging via ID-porten gir flere fordeler:
- Høyere sikkerhet for at ingen andre kan få tilgang til dine opplysninger
- Tilgang til alle tjenestene på Min side
- Ikke behov for å huske e-post og passord du har brukt hos UDI
Tjenester som kun er tilgjengelige hvis du logger inn med ID-porten:
- Se kontaktinformasjon vi har registrert på deg
- Se informasjon om ditt opphold i Norge og om du har rett til å arbeide
- Laste ned PDF med en bekreftelse på at du har lovlig opphold og rett til å arbeide
- Fremtidige tjenester som kan forenkle søknadsprosessen for deg
-
Jeg skal søke på vegne av en annen person. Kan jeg logge inn med ID-porten?
Personen du søker for vil ikke få tilgang til sin egen søknad. Vi anbefaler derfor at du bruker brukernavn og passord dersom du skal søke for andre. Det er veldig viktig å aldri dele elektronisk ID/sikker innlogging med andre personer.
Men hvis du skal søke på vegne av et nært familiemedlem, for eksempel barnet ditt, kan det være praktisk å bruke ID-porten. Da må du være klar over at det er du som må følge opp søknaden helt til den er ferdigbehandlet. Det betyr blant annet at det er du som må bestille oppmøtetime hos politiet/SUA for personen du har søkt på vegne av.
I alle andre tilfeller der du skal søke på vegne av andre, anbefaler vi at du logger inn med brukernavn og passord og ikke med ID-porten.Du kan opprette søknad for personer under 18 år. Hvis du trenger bekreftelse på lovlig opphold for barnet ditt, må du kontakte oss.
Spørsmål og svar om innlogging med e-post og passord
-
Hvordan oppretter jeg en brukerkonto med e-post og passord?
- Velg “Logg inn på Min side” (eksternt nettsted) og trykk “Registrer deg nå” nederst i innloggingsvinduet.
- Skriv inn e-postadressen din og trykk “Send bekreftelseskode”.
- I løpet av et par minutter vil du få en e-post med en kode. Du må kopiere denne koden og lime den inn i innloggingsvinduet for å aktivere din brukerprofil. Koden er kun gyldig i noen få minutter.
- Velg et passord som følger kravene under, og skriv inn navnet ditt.
Passordet må inneholde minimum:
- åtte tegn
- én stor bokstav
- én liten bokstav
- ett tall
Passordet kan ikke inneholde:
- spesialtegn som @, % eller &
- bokstavene æ, ø eller å
- bokstaver som ikke er i det latinske alfabetet
Du bør ikke bruke verktøy som foreslår eller automatisk lager passord på dine vegne. Det er fordi disse ofte inneholder tegn som nevnt i punktlisten over.
Dersom ingenting skjer når du trykker “Opprett brukerkonto”, bør du prøve å velge et annet passord som følger kravene over. Hvis du har et tegn i passordet som vår innlogging ikke godtar, vil du ikke få logget inn.
-
Hva gjør jeg hvis jeg har glemt passordet mitt, eller passordet ikke virker?
- Velg “Logg inn på Min side” (eksternt nettsted) og trykk "Har du glemt passordet?" i innloggingsvinduet.
- Skriv inn e-postadressen din og trykk “Send bekreftelseskode”.
- I løpet av et par minutter vil du få en e-post. I e-posten er det en kode. Du må kopiere denne koden og lime den inn i innloggingsvinduet for å aktivere din brukerprofil. Koden er kun gyldig i noen få minutter.
- Velg et nytt passord som følger kravene under.
Passordet må inneholde minimum:
- åtte tegn
- én stor bokstav
- én liten bokstav
- ett tall
Passordet kan ikke inneholde:
- spesialtegn som @, % eller &
- bokstavene æ, ø eller å
- bokstaver som ikke er i det latinske alfabetet
-
Hvorfor mottar jeg ikke e-posten med bekreftelseskode?
Når du skal opprette en bruker eller velge nytt passord, skal du motta en e-post. Denne e-posten inneholder en kode som du må kopiere og lime inn i innloggingsvinduet. Dette må du gjøre for å bekrefte at e-postadressen du har tastet inn er riktig.
Hvis du ikke har fått denne e-posten, bør du sjekke filteret for useriøs e-post (spamfilter), som finnes i de fleste e-postprogrammer.
Hvis e-posten ikke er der heller, kan det hende at du har tastet inn feil e-postadresse. Da kan du prøve på nytt. Pass på at du skriver inn riktig e-postadresse.
Du må bruke koden innen noen få minutter. Etter det vil den ikke lenger være gyldig.
-
Jeg får feilmelding når jeg prøver å logge inn med e-post og passord. Hva gjør jeg?
Hvis du får feilmelding når du logger inn på UDI-brukeren din, anbefaler vi at du prøver dette:
- Bytt nettleser
- Logg inn fra en annen pc, mobil eller nettbrett
- Endre passordet ditt. Trykk "Har du glemt passordet?" i innloggingsvinduet og velg et nytt passord
- Skal du levere en ny søknad, kan du bruke en annen brukerkonto du har tilgang til eller lage deg en ny brukerkonto
Ta kontakt med UDIs brukerstøtte på chat eller e-post hvis du fortsatt får feilmeldinger. Hvis du sender e-post, er det fint om du inkluderer skjermbilder og en forklaring av problemet som oppstår.
-
Jeg har mistet tilgang til kontoen min. Hva gjør jeg?
Du bør alltid prøve å trykke på "Har du glemt passordet?" i innloggingsvinduet og velge et nytt passord, for å se om det løser problemet. Hvis ikke kontoen din finnes lenger, vil du få beskjed om at det ikke er registrert en konto med denne e-postadressen.
Det kan være ulike grunner til at du har mistet tilgang til kontoen din:
- Hvis du ikke har vært logget inn på kontoen din på over to år, har vi slettet den.
- Hvis du har glemt passordet til kontoen, og du ikke lenger har tilgang til e-postadressen som du brukte da du opprettet kontoen, har du ikke lenger tilgang til den. Du må i så fall opprette en ny konto.
Hvis du har mistet tilgang til kontoen din, har UDI fortsatt alle dine gamle søknader og informasjon om deg registrert i våre systemer.
Informasjon til deg som har sendt en søknad
Hvis du har bestilt en time, har du fortsatt denne timen. Da du bestilte timen, fikk du en bekreftelse på tidspunkt og dato på e-post. Søk gjerne etter denne e-posten i din innboks, sjekk også søppelfilteret i innboksen din.
Hvis du møter på problemer og du ikke klarer å finne detaljene for timen din, vær vennlig å ta kontakt med oppmøtestedet, det vil si politiet, ambassaden eller VFS Søknadssenter.
Hvis du allerede har levert søknaden ved personlig oppmøte, vil vi behandle søknaden din som normalt. Du trenger da ikke å gjøre noe inne på brukerkontoen din. Vedtaket vil sendes til deg på Digipost (eksternt nettsted) hvis du har det, ellers i vanlig brevpost.
Hvis du har sendt en søknad, men ikke booket en time enda, har du to valg. Du kan enten kontakte oppmøtestedet du valgte i søknaden og spørre om de kan gi deg en time. Eller så kan du opprette en ny brukerkonto og sende en søknad fra denne. Hvis du betalte gebyr for den første søknaden, må du i så fall kontakte oppmøtestedet for å be om tilbakebetaling.
Informasjon til deg som skal sende en ny søknad
Hvis du skal levere en ny søknad, kan du bruke en annen konto du fortsatt har tilgang til, eller opprette en ny konto.
Hvis du har fått svar på søknaden din og skal bestille en time hos politiet for å ta bilde til oppholdskort, må du bruke samme konto som da du registrerte søknaden. Hvis du ikke har tilgang til denne kontoen lenger, må du kontakte politiet for å bestille time.