Hvordan klager jeg på et vedtak fra UDI?
Hvem kan levere en klage?
- Du som skal klage, må enten selv være søkeren (personen som ønsker å besøke eller bo i Norge), eller ha fått en fullmakt av søkeren.
- Hvis du er søkerens familiemedlem, arbeidsgiver eller venn i Norge og skal klage for dem, må du ha fått en fullmakt av søkeren.
Hva er fristen for å klage?
Du må klage innen tre uker fra du, fullmektigen din eller advokaten din mottok vedtaket, eller fra dere burde ha skaffet dere kjennskap til det.
Har du ikke rukket å skaffe all dokumentasjonen du ønsker å legge ved klagen innen tre uker? Da må du uansett sende inn klagen innen fristen, men du kan skrive i klagen at du ønsker å sende oss mer dokumentasjon. Da vil du få en ny frist på to uker til å sende inn dokumentasjonen.
Hvordan skal du klage?
- Skriv et brev der du forklarer hvilket vedtak du klager på og hvorfor du mener at vedtaket du har fått er feil. Brevet må være på norsk eller engelsk.
- Skriv under på brevet. (Klager uten underskrift blir avvist.)
- Skann eller ta bilde av det signerte brevet og last det opp i vårt skjema for innsending av dokumenter til UDI. Du kan også sende brevet til politiet. Hvis du har ny informasjon eller dokumentasjon, må du legge ved dette.
- Når UDI har mottatt klagen din, får du beskjed på e-post eller SMS.
Det koster ikke noe å klage.
Hvor lang tid tar det før du får svar på klagen din?
Se vår informasjon om ventetider.
Hva skjer når du klager på et vedtak?
- Når du klager vil UDI se på saken din på nytt.
- UDI kan enten innvilge søknaden din, eller sende den videre til Utlendingsnemnda (UNE) for klagebehandling. Hvis vi sender den videre til UNE, vil du få beskjed på e-post eller SMS.
- UNE vil behandle saken din på nytt, og enten avslå søknaden din, eller innvilge den.
- Hvis UNE også avslår søknaden din, har du ikke flere klagemuligheter.