Ofte stilte spørsmål om besøksvisum
Jeg skal søke om et besøksvisum
-
Hvor skal jeg henvende meg når jeg har spørsmål om besøksvisum?
VFS Global er førstelinjen for alle publikumshenvendelser. Du finner kontaktinformasjonen til VFS på deres nettsider (eksternt nettsted). VFS svarer på løpende henvendelser, slik som spørsmål om praktiske forhold, søknadsprosedyrer, hvilke dokumenter du som søker skal levere, og hvor en sak befinner seg i saksprosessen mellom VFS og norske utlendingsmyndigheter.
Dersom VFS ikke kan svare på henvendelsen din og du trenger videre veiledning, skal du kontakte ambassaden som har ansvaret for landet du har søkt om besøksvisum fra. Du finner kontaktinformasjonen ved å søke opp relevant ambassade/konsulat her (eksternt nettsted). Utenriksstasjonene kan kun kontaktes via e-post.
Dersom en søknad om besøksvisum er hos UDI, må du henvende deg til UDI. Hvis du skal klage på et vedtak som er fattet av UDI, må du også kontakte UDI. Du finner en beskrivelse av klageprosedyren her. -
Hvordan søker jeg om et besøksvisum?
Her kan du se en generell instruksjonsvideo om hvordan du søker om besøksvisum til Norge (eksternt nettsted).
Vær oppmerksom på at instruksjonene i videoen ikke gjelder når Norge representeres av et annet Schengenland i landet hvor du har søkt besøksvisum fra.
Søknadsprosessen kan deles inn i to deler:
DEL 1: Registrering av søknaden på nett og betaling av gebyr.
Først må du eller den som skal reise fylle ut en elektronisk søknad om besøksvisum på udi.no.
Ordene "du" og "din" i søknadsskjemaet refererer til den som skal komme til Norge på besøk. I de fleste tilfeller vil en søker fylle ut en søknad for seg selv. Hvis du fyller ut søknaden på vegne av en annen person, for eksempel et familiemedlem, refererer "du" i søknadsskjemaet til denne personen. Det betyr også at der det står «hvilket land søker du fra», må det oppgis landet hvor søkeren er.
Når søknadsskjemaet er fylt ut, betaler du søknadsgebyret på nett. Personen som fyller ut den elektroniske søknaden vil deretter få en bekreftelse på e-post og et dokument med filnavnet «Schengen.pdf». Dette dokumentet må skrives ut og søkeren må selv signere dokumentet.DEL 2: Du som søker om besøksvisum må personlig møte opp ved et VFS søknadssenter i ditt hjemland eller landet hvor du er bosatt, for å levere søknaden og alle dokumentene dine der.
Etter at søknaden er registrert på nett og gebyret er betalt, må du som søker om visum for å besøke Norge, bestille en time for å levere søknadsdokumentene hos et VFS søknadssenter (eksternt nettsted) i hjemlandet ditt eller i landet hvor du er bosatt.
-
Kan en person som er bosatt i Norge søke om et besøksvisum på vegne av meg?
Nei. Det er du (søkeren) som må søke om et besøksvisum fra hjemlandet ditt eller det landet du er bosatt i.
En referanseperson, det vil si personen du skal besøke, eller eventuelt noen andre, kan hjelpe deg med første del av søknadsprosessen, som er å registrere søknaden på nett. Andre del av søknadsprosessen, som er å levere søknadsdokumentene, må gjøres av deg.
Du kan lese om hvordan du søker om et besøksvisum her.
-
Hvordan søker jeg om et flerreisevisum?
Et besøksvisum kan gis for en, to eller flere innreiser. En person som har flerreisevisum kan besøke Schengenområdet et ubegrenset antall ganger innenfor visumets gyldighetsperiode.
Første gang du får et besøksvisum gis det vanligvis for en innreise. Hvis du besøker Schengenområdet ofte eller har et spesielt behov, kan du få et visum for flere innreiser. Dersom du har et spesielt behov for et visum for flere innreiser må du dokumentere dette i visumsøknaden din.
Søknadsskjemaet og søknadsgebyret er det samme for visum for en, to eller flere innreiser.
Du kan tilsammen ikke være mer enn 90 dager i Schengenområdet innenfor en periode på 180 dager. Dersom du er i Schengenområdet mer enn 90 dager i løpet av en periode på 180 dager, kan det få negative konsekvenser for framtidige søknader.
Vi vet ikke om du vil få et flerreisevisum før du har levert inn en visumsøknad. Vi gjør en konkret vurdering i hver enkelt sak.
Du finner informasjon om hvordan du søker om besøksvisum her.
-
Jeg har en oppholdstillatelse i et Schengenland, men skal besøke Norge. Må jeg søke om et besøksvisum?
Dersom du har en oppholdstillatelse i et Schengenland, kan du besøke de andre Schengenlandene i inntil 90 dager i løpet av en periode på 180 dager. Den tiden du er i landet hvor du har oppholdstillatelse regnes ikke med i beregningen av de 90 dagene du kan besøke de andre Schengenlandene.
Du kan bruke Schengenkalkulatoren (eksternt nettsted) for å beregne hvor lenge du har oppholdt deg i Schengenområdet og se om du er innenfor grensen på 90 dager per 180-dagersperiode. Vær oppmerksom på at du må trekke fra opphold i Schengenlandet hvor du har oppholdstillatelse.
-
Hvilke dokumenter må jeg legge ved søknaden om besøksvisum?
Informasjon om hvilke dokumenter du skal levere, finner du i ambassadens sjekkliste. Du finner alle sjekklister ved å søke opp relevant ambassade/ konsulat her (eksternt nettsted).
Du skal ta med deg dokumentene og fysisk møte opp på avtalt time hos ditt nærmeste VFS Global søknadssenter (eksternt nettsted)for å levere søknaden, alle dokumentene på sjekklisten og avgi fingeravtrykk. VFS Global sender søknaden videre til ambassaden/konsulatet for behandling.
-
Jeg ønsker å invitere en person til Norge. Hvilke dokumenter må jeg sende til den som skal besøke meg?
Du finner informasjon om hvilke dokumenter du skal levere med søknaden om besøksvisum i ambassadens sjekkliste. Du finner sjekklisten ved å søke opp relevant ambassade/konsulat her (eksternt nettsted).
Her er noen eksempler på dokumenter som det er vanlig å be om der visumsøkeren skal besøke noen i Norge:
- En invitasjon. En invitasjon er et brev som er skrevet av deg som inviterer noen til besøk. Denne leveres sammen med de andre søknadsdokumentene. Du finner informasjon om hva invitasjonen må inneholde her.
Noen ambassader har et eget invitasjonsskjema. Denne finner du i ambassadens sjekkliste. Dersom ambassaden har et slikt skjema, kan du fylle ut denne istedenfor å skrive et brev.
- Kopi av passet ditt (personaliasiden)
- Kopi av oppholdskortet ditt hvis du ikke er norsk statsborger
- Ved familiebesøk: Dokumentasjon på familierelasjonen mellom deg og personen som skal besøke Norge (f.eks. vigselsattest, fødselsattest, familiebok el.)
- Ved kjærestebesøk: Dokumentasjon på forholdet deres. Hvis dere har møtt hverandre fysisk kan det for eksempel være en kopi av sidene i passet ditt som viser inn- og utreisestempler fra når du har besøkt kjæresten din. Dere kan også legge ved et par bilder som viser at dere har møtt hverandre. Skriv gjerne også litt i invitasjonsbrevet om hvor og når dere ble kjent og hvor mye tid dere har tilbrakt sammen.
-
Hva betyr "referanseperson"?
En referanseperson er personen som bor i Norge og som ønsker besøk.
-
Hva betyr det å være sponsor?
Personer som skal besøke Norge, må vise at de har nok penger for oppholdet sitt i Norge og hjemreisen. Dersom en person som skal besøke Norge ikke har nok penger selv, kan en person som bor i Norge være sponsor for oppholdet. Sponsoren må fylle ut et sponsorskjema.
Du finner sponsorskjemaet og mer informasjon om det å være sponsor her.
Tidligere måtte sponsor vise frem pass og dokumentasjon på inntekt/midler til politiet. Garantiskjemaet måtte også stemples av politiet. Med det nye sponsorskjemaet trenger man ikke å gå til politiet og få et stempel.
-
Er garantist og sponsor det samme?
Ja. Det kom et nytt sponsorskjema 1.februar 2022. Sponsorskjemaet erstatter UDIs garantiskjema for besøk.
-
Hva betyr det å gi en person fullmakt?
Hvis du ønsker at noen skal kunne opptre på dine vegne i forbindelse med søknaden din, må du gi denne personen en fullmakt. Denne personen kan for eksempel være din arbeidsgiver, et familiemedlem eller en annen person du stoler på.
Personen du gir fullmakt må være myndig, det vil si over 18 år.
-
Jeg finner ikke "cover letter". Hva skal jeg gjøre?
Vi har endret det elektroniske søknadssystemet vårt og du får ikke lenger et dokument som heter «cover letter». Det kan forekomme at ikke alle sjekklistene er blitt oppdatert enda.
Når du har fylt ut og sendt inn søknadsskjemaet på nett, får du en bekreftelse på e-post. Som vedlegg i e-posten er det et dokument med filnavnet «Schengen.pdf». Når du åpner dette dokumentet, skal det stå «Harmonised application form» og ha en strekkode på framsiden. Dette dokumentet må skrives ut, signeres og legges ved søknaden i stedet for «cover letter».Søknadsskjemaet for besøksvisum må fylles ut elektronisk på udi.no. Du må velge alternativene som gjelder for deg på nettsiden for å komme fram til det riktige søknadsskjemaet.
-
Jeg registrerte feil opplysninger i søknadsskjemaet. Kan jeg endre dette?
Hvis du allerede har sendt inn søknadsskjemaet på nett, kan du ikke gå tilbake og endre på skjemaet du har sendt inn. UDI kan heller ikke endre på skjemaet for deg.
Ambassaden kan imidlertid redigere mindre feil i søknaden, som for eksempel skrivefeil eller datoer for planlagt reise. Hvis du vil at ambassaden skal endre på noe i skjemaet, må du skrive en forklaring på hva du ønsker å få endret. Dette papiret med forklaring må du levere sammen med resten av søknadsdokumentene dine på søknadssenteret. Når ambassaden mottar søknadspapirene og registrerer saken inn, kan de endre på det som måtte være feil i søknaden.
Når du fyller ut søknaden på nett, må du oppgi hvilket land du skal søke fra og velge ambassade eller konsulat som skal behandle søknaden. Det er ikke mulig å endre ansvarlig ambassade/konsulat etter at du har sendt inn søknadsskjemaet.
Hvis du har valgt feil søknadssted, må du fylle ut og sende inn et nytt søknadsskjema og eventuelt kontakte ambassaden og be om at de refunderer gebyret for den første saken.
Du finner kontaktinformasjon til norske ambassader her (eksternt nettsted).
-
Det står på udi.no at et annet lands ambassade skal behandle visumsøknaden. Hvorfor det, og hva betyr det for meg?
Hvis søknaden din om besøksvisum blir behandlet av et annet land enn Norge, må du følge søknadsprosedyren for dette landet. Dersom du har spørsmål om hvordan du søker om et besøksvisum, saksgang, spørsmål om dokumentkrav, eller oppfølging av saken din, må du ta kontakt med søknadssenteret eller ambassaden som skal behandle søknaden din.
-
Korleis kan eg trekkje søknaden min og få betalt tilbake gebyret?
Viss du ønskjer å få betalt tilbake eit søknadsgebyr, må du kontakte den relevante ambassaden som er ansvarleg for søknaden din. UDI kan ikkje hjelpe deg med tilbakebetaling.
Du kan berre få betalt tilbake søknadsgebyret viss du ikkje har møtt opp og levert søknaden ved personleg oppmøte.
Dersom du har fylt ut feil søknadsskjema, må du registrere ein ny søknad. For å få refundert søknadsgebyret for den første søknaden, må du kontakte den relevante ambassaden (eksternt nettsted)
Viss du ønskjer å trekkje ein søknad før du har møtt opp for å levere søknadsdokumenta, må du kontakte ambassaden du valde i søknadsskjemaet og be om å få refundert gebyret.
Du finn meir informasjon om refusjon av gebyr her.
Når vi får informasjonen om at du vil trekkje søknaden, legg UDI bort saka di og sender deg ei skriftleg stadfesting på bortlegginga.
-
Jeg har en oppholdstillatelse i Norge som snart går ut. Når kan jeg besøke Norge igjen?
Dersom du har en oppholdstillatelse i Norge, må du reise ut av Norge og Schengenområdet før oppholdstillatelsen din går ut. Hvis du ønsker å besøke Norge etter at oppholdstillatelsen har gått ut, kan du reise tilbake til Schengenområdet når som helst etter at oppholdstillatelsen din har gått ut, og så være her som en besøkende i inntil 90 dager. Tiden du har tilbragt i Schengenområdet på grunnlag av en oppholdstillatelse regnes ikke med i de 90 dagene du kan være på besøk uten oppholdstillatelse.
Hvis du reiser ut av Schengenområdet og tilbake igjen til Schengenområdet før oppholdstillatelsen din har gått ut, må du fortsatt reise ut av Schengenområdet når tillatelsen din går ut. Hvis du trenger besøksvisum for å besøke Norge og Schengenområdet, må reise tilbake til hjemlandet ditt og søke om besøksvisum der.
-
Hva er forskjellen på et C-visum og et D-visum?
Et C-visum er et visum for kortvarig opphold ("short stay visa"). Med C-visum kan total oppholdstid i Schengenområdet ikke overstige 90 dager i løpet av en periode på 180 dager. Reglene for C-visum er felles for alle Schengen-landene.
Et D-visum er et innreisevisum eller et visum for langvarig opphold ("long stay visas"). Hvert enkelt Schengen-land bestemmer hvilke vilkår som stilles for å gi D-visum. Norge gir D-visum som innreisevisum – som oftest til de som nylig har fått innvilget en oppholdstillatelse eller som har mistet oppholdskortet. Denne type D-visum gir anledning til å reise i transitt gjennom andre Schengenland, til Norge.
En rekke andre Schengen-land utsteder D-visum for opphold på over 90 dager. Denne typen D-visum gir adgang til å reise i andre land i Schengenområdet enn det landet som har gitt D-visumet, i opptil 90 dager i løpet av en 180-dagers periode.
Jeg har søkt om et besøksvisum
-
Når får eg svar på søknaden min om besøksvisum?
Viss søknaden blir behandla av ansvarleg ambassade i landet der du søkjer, får du vanlegvis svar innan 15 dagar etter at du leverte søknaden på VFS-søknadssenteret, ambassaden eller konsulatet.
Dersom søknaden din blir behandla av ein ambassade i eit anna land, vil det ta nokre dagar ekstra fordi søknaden din skal bli send med bod til og frå ambassaden.
Dei aller fleste søknadene blir behandla av ambassaden, men viss ambassaden er i tvil om du kan få visum, sender dei søknaden din til UDI.
Vi kan ikkje svare på om saka di vil bli send til UDI, sidan det er ambassaden som bestemmer dette. Viss saka di blir send til UDI
- får du beskjed om det på e-post eller sms
- får du vanlegvis svar innan 45 dagar etter at du leverte søknaden på VFS-søknadsenteret, ambassaden eller konsulatet
Du finner meir informasjon om ventidene våre her.
-
Søknaden min om besøksvisum blei levert for over 15 dagar sidan og er framleis hos ambassaden. Når får eg svar?
Dersom søknaden din om besøksvisum framleis er hos ambassaden, kan ikkje UDI gi deg svar på kor lang tid det vil ta før han er ferdig. Vi ber deg derfor ta kontakt med relevant ambassade (eksternt nettsted) eller VFS (eksternt nettsted).
-
Søknaden min om besøksvisum er hos ambassaden, men eg får ikkje kontakt med ambassaden eller VFS. Kan UDI hjelpe meg?
UDI kan dessverre ikkje hjelpe deg dersom saka di er hos ambassaden eller hos VFS Global. Dei vil svare deg så raskt dei kan.
Ver merksam på at ambassadar/konsulat berre kan bli kontakta via e-post. Du finn kontaktinformasjon til ambassadar/konsulat ved å søkje opp relevant ambassade/konsulat her (eksternt nettsted). Du finn kontaktinformasjon til VFS her (eksternt nettsted).
-
Kan jeg be om prioritet?
Det er svært få søknader som kan bli prioritert. For å be om prioritet må du sende oss
- detaljert forklaring
- dokumentasjon, for eksempel legeattest
Du kan ikke be om prioritet via telefon, chat eller e-post.
Her kan du velge det alternativet som beskriver din situasjon og få mer informasjon om prioritering.
Jeg har fått ja på min søknad om besøksvisum
-
Må jeg sjekke opplysningene i visumet mitt?
Ja, du burde sjekke opplysningene i visumet ditt:
I visumet står det:
- Om du kan besøke alle Schengenland eller bare noen, for eksempel bare Norge.
- Den tidligste datoen du kan reise inn i Norge eller andre Schengenland.
- Datoen du senest må forlate Norge eller andre Schengenland.
- Hvor mange dager du kan være i Norge eller andre Schengenland til sammen. Du kan kun være i Norge eller Schengen i det antall dager som visumet ditt er gyldig for. Husk at både dagen du reiser inn, og dagen du reiser ut, teller med.
- Passnummeret ditt.
- Hvor mange ganger du kan reise inn og ut av Schengenområdet (en gang, to ganger eller mange ganger).
- Navnet ditt.
- Bemerkninger. Bemerkninger er oppgitt i koder, i avsnittet under kan du se en oversikt over hva kodene betyr.
Det kan hende at du har fått visum som er gyldig færre dager eller færre innreiser enn det du søkte om. Hvis du mener at dette skyldes en feil eller en misforståelse, må du ta kontakt med ambassaden. Hvis du er uenig i avgjørelsen, kan du klage til ambassaden.
Bemerkninger på visumetiketten
Bemerkninger er opplysninger som står på området merket (8) på bildet ovenfor. Bemerkninger oppgis som koder og betyr følgende:
NO 1: Visumet er utstedt i henhold til Approved Destination Status for Kina (Avtale mellom kinesiske myndigheter og andre land som tillater organiserte gruppereiser).
NO 2: Unntatt fra kravet til reiseforsikring.
NO 3: Visumet er også gyldig for Færøyene.
NO 4: Visumet er også gyldig for Grønland.
NO 5: Visumet er også gyldig for Færøyene og Grønland.
NO 6: Søkeren har fått innvilget visum selv om reisedokumentet ikke er gyldig minst tre måneder etter siste gyldighetsdag i visumet, i henhold til utlendingsforskriften § 3-9 annet ledd.
-
Hvorfor er gyldighetsperioden i visumet mitt lenger enn det antall dager jeg har fått visum for (period of grace)?
Når vi utsteder et visum med én innreise, legger vi alltid til 15 ekstra dager. Dette ekstra tidsrommet kalles "period of grace" og er ment å skulle gi deg mer fleksibilitet, ikke lenger opphold. Det er viktig å huske at du ikke kan oppholde deg i Schengenområdet i mer enn antallet dager som står oppgitt på visumetiketten.
For eksempel, hvis du har fått et 90-dagers visum, så vil til-fra-datoen være 105 dager. Husk at du kun har tillatelse til å være i Schengenområdet i opptil 90 dager i løpet av denne perioden.
-
Hva er 90/180-dagersregelen?
Dersom du besøker Norge og Schengenområdet, kan du oppholde deg som besøkende i inntil 90 dager i løpet av en periode på 180 dager.
Dersom du for eksempel har oppholdt deg i Schengenområdet i 90 dager, må du forlate og være borte i minst 90 dager før du kan komme tilbake igjen. Besøkstiden kan også deles opp i flere kortere besøk.
180-dagersperioden er «mobil», det vil si at i en hvilken som helst periode på 180 dager kan man ikke ha vært mer enn 90 dager i Schengenområdet.
Hvis du trenger et besøksvisum for å besøke Norge og Schengenområdet igjen, må du søke om besøksvisum fra hjemlandet ditt.
Du kan bruke Schengenkalkulatoren (eksternt nettsted) for å beregne hvor lenge du har besøkt Schengenområdet og om dette er innenfor grensen på 90 dager i løpet av en periode på 180 dager.
Vær oppmerksom på at visumet ditt kan være utstedt for en kortere periode enn 90 dager. I et slikt tilfelle kan du ikke være lenger i Schengenområdet enn det visumet tillater.
-
Ambassaden har ferdigbehandlet søknaden min om besøksvisum. Når får jeg vedtaket?
UDI kan ikke svare på når du vil motta vedtaket. Vi ber deg derfor ta kontakt med den relevante den relevante ambassaden (eksternt nettsted) eller VFS (eksternt nettsted).
-
Jeg har fått svar på søknaden min om besøksvisum. Hvor lang tid tar det å få passet mitt tilbake?
UDI kan ikke svare på når du vil få passet ditt tilbake. Vi ber deg derfor ta kontakt med den relevante den relevante ambassaden (eksternt nettsted) eller VFS (eksternt nettsted).
-
Hvordan forlenger jeg visumet mitt?
Hvis du ønsker å bli lenger i Norge eller Schengenområdet enn det visumet ditt tillater, må du søke om å forlenge visumet. Forlengelse av visum innvilges bare i helt spesielle tilfeller, for eksempel hvis du har blitt alvorlig syk, eller det har skjedd en naturkatastrofe.
Besøksvisum kan aldri forlenges for å tillate opphold utover 90 dager i en 180-dagersperiode.
Jeg har fått nei på min søknad om besøksvisum
-
Hvor lang tid tar det å få svar på klagen min?
Dersom søknaden din om besøksvisum har blitt avslått av ambassaden, må du sjekke den relevante ambassadens nettside for informasjon om ventetid (eksternt nettsted). UDI kan ikke svare på hvor lang tid ambassaden vil bruke på å behandle saken din.
Dersom ambassaden ikke omgjør sitt vedtak, og sender den over til UDI for behandling, vil du få beskjed om dette på e-post. Hvis klagen blir sendt til UDI, kan det ta opptil 13 måneder til du får svar. Behandlingstiden regnes fra da søknaden om besøksvisum ble registrert av ambassaden eller konsulatet. Du kan lese mer om dette her.
Vi gjør oppmerksom på at ventetiden kan endre seg. Her kan du lese om hva som kan gjøre at ventetiden forandrer seg og hvordan du kan holde deg oppdatert.
-
Jeg har spørsmål om innholdet i vedtaket. Hvem kan jeg snakke med?
Dersom UDI har fattet vedtaket, og du har spørsmål om innholdet, kan du kontakte oss på telefon.
Hvis du ønsker at noen skal kunne opptre på dine vegne i forbindelse med søknaden din, må du gi denne personen en fullmakt. Du finner fullmaktsskjemaet og mer informasjon om hva det betyr å gi noen fullmakt og hvordan man gir fullmakt her.